lunes, 22 de febrero de 2010

RESUM UNITAT DIDÀCTICA: ELS DIALECTES

La nostra unitat didàctica tracta sobre els dialectes de la llengua catalana. Treballar els dialectes a l’escola és d’ important rellevància des del punt de vista lingüístic, ja que aquests són uns continguts culturals propis de la nostra societat i actualment tenen molt de ressò als mitjans de comunicació i a la política. Per això creiem necessari especificar que segons el currículum de primària de Catalunya, totes les nenes i els nens tenen el dret i deure de conèixer la llengua catalana en totes les seves variants lingüístiques i d’aprendre a valorar positivament les diferències.

Està dirigida a alumnes del Cicle Superior de Primària del CEIP La Riera, situat a Sant Pere de Ribes. Hem escollit aquesta escola perquè la majoria dels alumnes són catalanoparlants, a excepció d’alguns immigrants i, per tant, es caracteritza per la parla general del dialecte central.

Per realitzar aquesta unitat didàctica ens proposem uns objectius, unes competències bàsiques i uns continguts:

OBJECTIUS

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CONTINGUTS

Conèixer la diversitat dins d’un mateix territori a través de la llengua catalana

Competència lingüística

Concepte de dialecte

Conèixer i identificar els diferents dialectes de la llengua catalana

Competència social i ciutadana

Diferents dialectes dels Països Catalans

Acostar-nos als trets identificatius de cada dialecte


Trets identificatius de cada dialecte


Exemples orals i escrits dels diferents dialectes

Causes dels dialectes








































L’avaluació d’aquesta unitat didàctica serà continua, és a dir que es farà al llarg de totes les sessions i es tindrà un compte que els alumnes assoleixin els continguts i que es dugui a terme un bon treball cooperatiu, tant dins de l’escola com en el projecte en xarxa, explicat a continuació.


Activitats

Aquesta unitat didàctica té quatre activitats d’ensenyament – aprenentatge on es treballen els diferents continguts abans proposats. Pel què fa a la temporització, utilitzarem tres sessions. El projecte en xarxa s’anirà elaborant al llarg del curs així que no està reflectit en aquestes tres sessions.


  1. Què en sabem?

Aquesta activitat ens servirà per detectar les idees prèvies dels nostres alumnes. Per parelles, hauran de fer una fitxa i respondre les següents qüestions:

  • A quins llocs es parla la llengua catalana? Pinta’ls al mapa.
  • Saps si hi ha altres llocs del món on es parli català?
  • Creus que totes les persones que el parlen ho fan igual que tu? Per què?

  1. Aprenem-ne!

En aquesta sessió, es treballarà el concepte i els tipus de dialectes per tal que els alumnes els sàpiguen identificar amb els seus trets característics bàsics.

Què és un dialecte? Selecciona una opció:

  1. És un dia lectiu, és a dir, un dia en què s’ha d’anar a l’escola i a la feina.
  2. Un dialecte és “una manera de parlar” inferior a l’estàndard.
  3. És una variant de la llengua que es parla en una determinada zona geogràfica.

A partir de la definició treballarem els tipus de dialectes amb LA RODA DELS DIALECTES.


  1. Els tipus de dialectes: la roda dels dialectes!

Aquesta activitat proporciona un aprenentatge més dinàmic ja que es tracta de jugar, en grups de quatre persones, amb la roda dels dialectes. Aquesta roda és ciruclar i conté una fletxa al mig, que l'alumna/e farà girar, fins anar a parar en un color o altre. Llavors, hauran d’endevinar el dialecte a partir de dir consonants o vocals, depenent del color en el qual hagin caigut.


Llegenda:

- Blau: digues una consonant

- Verd: digues una vocal

- Groc: perds el torn


O _ _ _ N _ A _



Un cop la paraula estigui completada (en aquest exemple, dialecte oriental) es projectarà un vídeo on parlin amb el tipus de dialecte corresponent.


  1. Les varietats lingüístiques:

La variació lingüística és un fet universal: no hi ha cap llengua uniforme. Les varietats lingüístiques no es trien, sinó que són implícites, i n'hi ha tres:

- Geogràfica: Formes lingüístiques pròpies de grups de parlants associats a àmbits geogràfics diferents.

- Històrica: Formes lingüístiques pròpies de grups situats en una època o moment determinats.

- Social: Formes lingüístiques pròpies de grups socials.


En aquest apartat es treballarà a partir de les explicacions i els raonaments que facin els infants com a grup classe, ja que creiem que són conceptes complicats per aprofundir-hi en l’educació primària.


  1. Projecte en xarxa

Aquest projecte té la intenció de relacionar l’escola on es realitza la unitat didàctica amb altres escoles on es parlin diferents dialectes del català. Més concretament, es treballarà conjuntament amb una escola del bloc occidental i amb una altra del bloc oriental on es parlen els següents dialectes:

- Occidental (ribagorçà, lleidatà i valencià)

- Oriental (rossellonès, baleàric i alguerès)


El treball serà en xarxa a través d’un bloc que es crearà en grups de 4 alumnes. En ell s’inclouran les característiques dels dialectes, tant a des del punt de vista oral com escrit.

Per últim, cada grup farà una exposició oral sobre l’aprenentatge adquirit.


No hay comentarios:

Publicar un comentario