b) Quan els nens us sentin parlar, és probable que us facin comentaris com que «parleu diferent», que «per què no feu servir tal paraula» o senzillament que «per què no parleu com ells». Com enfocaríeu aquesta situació? Per què?
2. Diversos mestres de l’escola on treballeu prepareu una unitat didàctica sobre el temps atmosfèric. Digueu com es podria aprofitar l’avinentesa per enriquir el cabal lèxic i expressiu dels alumnes. Poseu-ne exemples.
Com a escola es podria aprofitar per a principi de curs proposar un tema vehicular, per treballar de manera integral en les diferents assignatures proposades o imposades pel currículum o ideari de la pròpia escola. En aquest cas es podria proposar que fos l’any dels nens i nenes meteoròlegs i meteoròlogues.
A partir d’aquí, un cop al mes, proposaríem en diverses assignatures (Llengua Catalana, Matemàtiques, Coneixement del Medi i Plàstica) una unitat didàctica en la qual un dels aspectes destacables fos el reconeixement dels tecnicismes fruit de l’aplicació de la mateixa.
Les activitats que proposem seran per a nens i nenes amb edats compreses entre set i vuit anys.
Matemàtiques: de manera individual els nens i nenes podrien estudiar les velocitats màximes a les quals poden anar els diferents vents que tenim a Catalunya. D’aquesta manera treballaríem els noms dels vents i conceptes més específics o tècnics com per exemple, quilòmetres/hora etc.
Coneixement del Medi: en aquesta assignatura podríem estudiar els diferents fenòmens meteorològics en general. És a dir, la classe es dividiria en grups i farien treballs molt simples sobre els diferents fenòmens que després s’exposarien a la resta de la classe amb el suport de cartolines.
Plàstica: en aquesta assignatura, mitjançant les expressions plàstiques es podrien ampliar temes treballats a les altres assignatures. Per exemple podríem ampliar el tema de les estacions treballant l’escultura, fer un arbre de paper mache i veure la influència dels fenòmens atmosfèrics a la natura, introduint nou lèxic com per exemple fulla caduca o perenne.
3. Treballeu en una escola de la conurbació barcelonina on aproximadament el noranta per cent dels alumnes són d’origen familiar castellanoparlant. Davant d’aquesta situació, quins aspectes creieu que us heu de plantejar, com a mestres, en relació amb la llengua?
El primer aspecte que ens plantegem és l’aplicació dels Programes d’Immersió Lingüística (PIL) engegats pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, uns programes aplicats a les escoles on més del setanta per cent són alumnes castellanoparlants.
Aquests programes s’apliquen en els nivells educatius inicials i tenen una durada de quatre cursos escolars. Ara bé, és la família qui ha de demanar al centre escolar que el seu fill sigui educat en català mitjançant aquest programa.
A més, el PIL és útil per al professorat ja que s’ha dotat d’informació tècnica i una sèrie de materials didàctics.
Un Programa d’Immersió Lingüística ha de complir amb una sèrie de requisits; com és que l’aprenentatge de la nova llengua es faci servir abans de conèixer-la totalment i a més, no s’ha de sobreposar a la llengua mare que té l’alumne, sinó que serà una llengua complementària amb els mateixos drets que l’altra.
Com ja hem dit anteriorment, aquests tipus de programes estan orientats a nivells educatius inicials, on els alumnes comprenen les edats de tres a set anys. A partir dels set anys, haurem de plantejar-nos uns altres aspectes diferents.
A mesura que augmenta el cicle educatiu, els alumnes ja tenen un domini més elevat que no pas un/a nen/a que acaba d’arribar a l’escola, per tant, la llengua catalana ja pot servit per vehicular totes les àrees. Caldrà, doncs, per potenciar l’ús de la llengua, proposar unes activitats amenes en què els alumnes puguin practicar tant l’expressió escrita com l'oral.
La llengua és responsabilitat de tots els mestres de l’escola, per tant tot mestre és mestre de llengua. Així doncs, caldrà que al centre escolar hi hagi una gran implicació per part de tot el professorat perquè aquesta immersió lingüística sigui possible.
4. Valoreu la pertinència de les següents paraules o expressions dins del context escolar, en boca d’un mestre.
En primer lloc hem de dir que els següents grups d’expressions pertanyen a diferents registres de la llengua catalana. Un mateix concepte es pot expressar de maneres diferents, segons les característiques de l’acte comunicatiu (el tema, el canal, la intencionalitat i el grau de formalitat), fet que dóna lloc als registres.
De manera general, podem dir que existeixen quatre registres de la llengua catalana: registre científic i tècnic; registre literari; registre culte en general i registre col·loquial.
No obstant, creiem que la forma més adequada de classificar aquestes expressions és basant-nos en el grau de formalitat, ja que a l’escola, hem de parlar l’estàndard, el qual és una varietat i no pas un registre. Per això, hem classificat les expressions en formals i informals:
Formal Informal Defecar Anar de ventre - fer popó – fer caca - cagar Alletar - péixer - endrapar - menjar - alimentar-se Atipar-se com un lladre - cruspir – ficar-se fins al cul (de menjar) Un ca, un moix – un gos, un gat - un gosset, un gatet Un bup-bup, un mèu – mèu, un perret- un minino
Les expressions que hauríem d’utilitzar com a mestres són les formals, aquelles que pertanyen a una varietat estàndard. Hem de tenir en compte que no es parla de la mateixa manera a l’escola que amb la família, tot i que en tots dos casos podem utilitzar l’estàndard. Per això, a l’escola s’han d’utilitzar les expressions formals i no pas les informals, que s’utilitzen en contextos més familiars o col·loquials.
Els alumnes d’educació Primària ja tenen un bon domini de la llengua i són capaços d’entendre aquesta varietat, tot i que en determinades i puntuals ocasions, es podria utilitzar un llenguatge informal, ja que pot ser que, sobretot els alumnes de cicle inicial, tinguin dificultats per entendre algun concepte. No ha de ser només el mestre qui utilitzi aquest vocabulari, sinó que al llarg dels nivells educatius, s’ha d’intentar que l’alumnat sigui conscient de la importància de la llengua per comunicar-se i se sàpiga adequar a la situació comunicativa de cada moment.
Educació física: A Educació Física es podrien representar els balls.
Música: A música es podria donar lletra a les cançons i fer-ne diferents versions al gust i interès de l'alumne tot treballant el llenguatge col·loquial o l'argot.
Visual i plàstica: en aquesta assignatura es podria construir una maqueta amb tots els balls de Festa Major o sinó fer la disfressa del ball.
Carla,
ResponderEliminarEl quadre que està tallat l'hem adjuntat de nou a l'entrada més recent.
Una abraçada